Jump-in/Gezonde SchoolJump-in op de Blauwe LijnWij zijn een officiële Jump-in-school. Jump-in is een programma wat vanuit de gemeente wordt gestimuleerd. Binnen het Jump-in programma worden verschillende doelen gesteld, waar de school mee aan de slag gaat. Als deze doelen zijn behaald, krijg je het Jump-in-certificaat. Op de Blauwe Lijn hebben wij in 2017 het certificaat mogen ontvangen.
Hieronder vindt u informatie over Jump-in (bron: website gemeente Amsterdam):
Wat zijn de Jump-in doelen?1. Gezondheid staat structureel op de agenda De school heeft de visie en afspraken rond gezonde leefstijl in het beleid opgenomen. Het school team is gemotiveerd en heeft de vaardigheden om gezonde leefstijl structureel neer te zetten in de school.
2. Samen met ouders gezond gedrag bevorderen De school betrekt ouders bij de visie en afspraken rond gezonde leefstijl en organiseert (voorlichtings)activiteiten voor ouders over gezonde voeding en bewegen.
3. Beleid en educatie rond gezonde voeding Er zijn duidelijke afspraken over eten en drinken op school. Kinderen drinken water, thee of melk en eten tijdens het 10 uurtje groente of fruit. De lunch is gezond en de traktaties zijn verantwoord. Daarnaast is in elke groep jaarlijks aandacht voor voedseleducatie aan de hand van een doorlopende leerlijn.
4. Voldoende en kwalitatief goed vakonderwijs De kinderen van groep drie tot en met acht krijgen minimaal twee keer in de week 45 minuten gymles van een vakleerkracht. Kleuters hebben dagelijks 45 minuten een beweegmoment, waarvan twee keer per week een gymles van een vakleerkracht.
5. Actief buitenspelen onder schooltijd De school stimuleert kinderen actief te spelen in hun pauze. Het buitenspelen is zo georganiseerd dat er voldoende tijd, ruimte en begeleiding aanwezig is. Er is voldoende stimulans om elk kind, op eigen niveau te laten spelen.
6. Sporten en bewegen voor elk kind, op elk niveau School brengt sportparticipatie van leerlingen in kaart. Kinderen die niet sporten worden gestimuleerd mee te doen met het (naschools) aanbod uit de buurt of op school.
7. Aandacht voor motorische ontwikkeling De school brengt de motorische vaardigheden in een vroeg stadium in kaart. Voor de kinderen die het nodig hebben is extra aandacht tijdens de reguliere lessen of d.m.v. huiswerkopdrachten. De school verwijst, indien nodig, door naar specifiek aanbod.
8. Goede zorgstructuur voor kinderen met ongezond gewicht Naast reguliere meetmomenten op 5 en 10 jarige leeftijd is er een extra meting door schoolverpleegkundige in groep 4. Indien nodig en gewenst geeft de schoolverpleegkundige passende zorg aan ouders. Docenten op school weten wat zij moeten doen wanneer zij zich zorgen maken over een kind. Hier vindt u de Jump-in Toolkit.
Regels van het eten en drinken
|
Laatste nieuws |
Agenda |
Contactgegevens |
Deel deze pagina |
Neem contact op | Locatie | Zoeken? | Contactgegevens
|